מהו חוק הגטאות הגרמני?

מהו חוק הגטאות הגרמני?

חוק הגטאות הגרמני נחקק בחודש יוני, שנת 2002. לפי החוק, תחושב הזכאות לקצבת זקנה ושאירים גם לפי תקופת עבודה שבוצעה שלא בכפייה בגטאות בשטחי הרייך הגרמני או בשטחים שסופחו על ידי הרייך הגרמני. את הקצבה משלם המוסד לביטוח הסוציאלי בגרמניה.

חוק הגטאות עבר התפתחות עם חלוף השנים. בשנת 1997, חודש יוני, נקבע על ידי בית המשפט הגרמני לעניינים סוציאליים בפסק דין תקדימי, כי יש להכיר בעבודה שבוצעה שלא בכפייה בגטו לודג' כתקופת ביטוח, על מנת לחשב את הזכאות לקבלת קצבת זקנה ושאירים. פסק הדין הוביל לכך שמוסדות הביטוח הסוציאלי בגרמניה שילמו קצבאות לעומדים בתנאי הזכאות. 

עם חלוף השנים הורחב החוק וחל על גטאות נוספים, כאשר 7 שנים מאוחר יותר, בשנת 2009 בחודש יוני, הורחבו תנאי הזכאות בהתאם לחוק הגטאות. 

בשנת 2014, חודש אוגוסט, חל שינוי נוסף בחוק, לפי השינוי, ניתן לקבל את הקצבה באופן רטרואקטיבי החל משנת 1997, זאת במקרה שהניצול קיבל את תשלום הקצבה ממועד מאוחר יותר. באותה תקופה פנו המוסדות בגרמניה אל הזכאים הפוטנציאליים לקבלת הקצבה כדי שהם יבחרו בין האפשרות לוותר על התשלום הרטרואקטיבי וימשיכו לקבל את הקצבה שנקבעה להם לפני כן או יקבלו את התשלום הרטרואקטיבי וקצבתם החודשית תוקטן.

מענק עבור תביעות שנדחו

בשנת 2007 נקבע על ידי ממשלת גרמניה כי משרד האוצר הגרמני ישלם מענק חד-פעמי לתובעי קצבת זקנה שתביעתם נדחתה. גובה המענק הינו 2,000 יורו.

בהמשך, הוחלט על ידי ממשלת גרמניה כי יהיה ניתן לקבל גם את המענק וגם קצבת זקנה חודשית.

הזכאים לקבלת הקצבה לפי חוק הגטאות הגרמני הינם: 

  1. אנשים שהוגדרו כנרדפי נאצים ושהו בתנאי כפייה בגטו שנמצא בשטח שנשלט על ידי המשטר הנציונל-סוציאליסטי, ובנוסף, עבדו שלא בכפייה וקיבלו תמורה עבור עבודתם.
  2. אלמן או אלמנה שעונים על התנאים בסעיף הראשון.

יורשים של ניצולים שעבדו בגטו, שאינם אלמן או אלמנה, עשויים להיות זכאים לתשלום רטרואקטיבי במקרה שכל התנאים הבאים מתקיימים:

  1. המנוח הוגדר כנרדף הנאצים
  2. המנוח שהה בתנאי כפייה באחד מהגטאות אשר נמצאו בשטח השליטה של המשטר הנציונל-סוציאליסטי
  3. המנוח עבד שלא בכפייה וקיבל תמורה עבור עבודתו
  4. המנוח לא תבע במהלך חייו קצבה לפי חוק הגטאות
  5. המנוח חי בתאריך ה- 27/6/2002
  6. המנוח הגיש תביעה לקבלת קצבת זקנה בישראל

במידה שאתם מעוניינים לבדוק האם אתם זכאים לקבלת הקצבה והמענק החד פעמי – ואם כן, לבצע את ההליכים על מנת לקבל את הכספים שמגיעים לכם, אתם מוזמנים לפנות אל המשרד שלנו –  משרד עו"ד סיבר ווייצקר.

המשרד מתמחה בתביעת הביטוח הלאומי הגרמני עבור עובדי גטאות וצאצאיהם.

נשמח לעמוד לשירותכם ולהעניק לכם שירות מקצועי ויחס אישי.

אם התעניינתם בחוק הגטאות הגרמני – עוד יעניין אתכם:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *