תנאי הזכאות לפיצויים מגרמניה

תנאי הזכאות לפיצויים מגרמניה

לאחר סיומה של תקופת השואה התעוררו שאלות בנוגע לפיצויים להם זכאים ניצולי שואה. דיונים בנושא הפיצויים נערכו כבר לפני שנים רבות ועודם ממשיכים להיערך גם בימינו.

חלק מהדיונים הובילו לשינויים לטובת ניצולי שואה, כאשר חלק מהניצולים שלא היו זכאים לקבלת פיצויים בעבר יכולים לקבל את הפיצויים במידה שהם עומדים בתנאים מסוימים, זאת למרות שחלפו שנים רבות. 

מעבר לשאלת הזכאות לקבלת הפיצויים, חלק מניצולי השואה לא הסכימו לקבל כספים מגרמניה משום שהם לא רצו כל קשר עם המדינה שהביאה למותם של בני משפחתם.

לאחר שחלפו שנים, הפנימו רבים מניצולי השואה שקבלת הפיצויים הינה רק עבור האובדן החומרי. מעבר לכך, ניצולי שואה רבים נמצאים במצב כלכלי קשה וזקוקים לפיצויים כדי לשמור על בריאותם ועל איכות חיים סבירה.

לצד כל המצוין, ישנם ניצולי שואה שאינם זכאים לקבלת פיצויים קבועים. 

הגופים שאחראיים על מתן פיצויים לניצולי שואה

ישנן מספר רשויות שעוסקות במתן פיצויים קבועים לניצולי שואה (פיצויים אלו מכונים: "רנטות"): משרד האוצר (הלשכה לשיקום נכים) וועידת התביעות החומריות נגד גרמניה. כמו כן, ישנם ניצולים שמקבלים פיצויים ישירות מגרמניה.

לכל אחד מהגופים הללו יש אחריות על חלק אחר מהאוכלוסייה, כאשר הקביעה האם ניצול זכאי לקבלת פיצויים מושפעת ממשתנים רבים, ביניהם: מאורעותיו בתקופת השואה, מוצאו, השנה שבה הוא עלה לארץ ומשתנים אחרים. כך או אחרת, ניצולי שואה שמקבלים פיצויים בקביעות, יקבלו אותם מגוף אחד.

תנאי הזכאות לפיצויים מגרמניה

מאמר זה יעסוק בזכאות לקבלת רנטת בריאות מגרמניה.

רנטת בריאות מגרמניה (BEG)

המועד האחרון להגשה של תביעות חדשות ישירות מגרמניה בהתאם לחוקי ה-BEG חלף. כדי להוכיח זכאות לקבלת הפיצויים היה על ניצולי שואה להוכיח במבחן שייכות לתרבות ולשפה הגרמנית, הוכחת הזכאות התבצעה עד סוף שנות ה-60.

במקרים בהם הצליח הניצול להוכיח שייכות, קבע לו רופא מטעם גרמניה אחוזי נכות שהעניקו לו את הזכאות לקבלת "רנטה". 

היום, כבר לא קיימת אפשרות להגיש תביעה חדשה עבור רנטת הבריאות, אך ניצולי שואה שהגישו תביעות בעברם ונדחו או ניצולים שהגישו תביעות והוכרו להם אחוזי נכות נמוכים מדי, כך שהם לא יכלו לקבל פיצויים, יכולים לפתוח את התיק מחדש.

כמו כן, עולה שאלה בנוגע לזכאות של אלמן או אלמנה של ניצול שואה שהיה זכאי לקבלת הפיצויים, בנושא זה נקבע כי אלמן או אלמנה של ניצול שואה אינם זכאים לקבלת קצבת בריאות בשל בן או בת זוגם.

האלמן או האלמנה יוכלו להיות זכאים אם הם יוכיחו שישנו קשר חד משמעי בין הרדיפות ובין המוות.

במידה שיש לכם שאלה בנוגע לקבלת פיצויים מגרמניה או אם אתם מעוניינים להגיש תביעה לקבלת פיצויים, אתם מוזמנים לפנות אל המשרד שלנו – משרד עו"ד סיבר ווייצקר ואנו נשקיע את מירב המאמצים כדי שתקבלו את הפיצויים להם את זכאים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *