מה הן הזכויות לאלמנים של ניצולי שואה?

פיצוי לניצולי שואה – מה זה בדיוק אומר?

180,000 ניצולי שואה חיים בישראל ו- 25% מהם חיים בעוני. במקרים רבים ניצולי השואה אינם מודעים לזכויותיהם, זכויות אלו יכולות לסייע להם מאוד ולשנות את מצבם הכלכלי בצורה משמעותית.

ישנם מקרים בהם ניצולי השואה מקבלים קצבה אך אינם יודעים שהם זכאים להטבות נוספות.

 4 קצבאות  – הסבר קצר

להלן פירוט קצר על הקצבאות וההטבות שיכולים ניצולי שואה לקבל במידה שהם עומדים בתנאים מסוימים, חשוב להדגיש שניצול שואה יכול לקבל רק קצבה אחת מתוך ארבעת הקצבאות הבאות, שניתנות בגין חוק נכי רדיפות הנאצים:

קצבה ממשרד האוצר – ניצולי השואה הזכאים לקצבה זו הם ניצולים שעלו לישראל עד התאריך ה- 1.10.1953 (התאריך משתנה בין אזור לאזור). בחלק מהמקרים גם עוברים שנמצאו ברחם אמם, שנרדפה ונולדו עד 300 ימים לאחר תום תקופת הרדיפה יהיו זכאים לקבלת קצבה.

הזכאות חלה גם על ניצולי שואה יוצאי גרמניה שברחו מגרמניה משנת 1933 או נמצאו בגרמניה בעת המלחמה ועלו לישראל עד התאריך ה- 1.10.1953, כאשר ניצולים אלו אינם מקבלים קצבת בריאות בגין הרדיפות.

לקצבה יש הטבות נלוות, ביניהן: פטור מתשלום תרופות שבסל הבריאות, דמי הבראה וקבלת 350 שקלים פעם בשנה.

קצבת בריאות מגרמניה (BEG) – בקשה חדשה לקבלת קצבה זו כבר לא ניתן להגיש, אך במידה שניצול שואה מקבל את הקצבה, הוא זכאי גם לפטור מתשלום על תרופות שבסל הבריאות, מענק חד פעמי לניצולי שואה בסכום של 2,000 שקלים במידה שהכנסתו נמוכה מ-9,090 שקלים, הנחה בארנונה, הבראה בפועל והחזר הוצאות רפואיות בשל מחלות מסוימות.

פיצוי לניצולי שואה

קצבה מקרן סעיף 2 של ועידת התביעות – ניצולי שואה ששהו במחנות, גטאות, חיו תחת זהות בדויה או במקומות מסתור, זכאים לקצבה של 960 אירו. הקצבה ניתנת פעם בשלושה חודשים.

 קצבה ליוצאי מחנות וגטאות – ניצולי שואה ששהו במחנות וגטאות זכאים לקצבה זו. מדובר על סכום שניתן בכל חודש ובהטבות נלוות.

הסבר זה הינו כללי, שכן נערכו לחוק תיקונים (השוואת זכויות לניצולים) ונוספו תגמולים שונים, כמו למשל: גמלת סיעוד ואפשרות קבלת תגמול לבני זוג לאחר פטירת הניצול, מענק שנתי בסכום של 3,600 שקלים, מענק שנתי בסכום של 2,000 שקלים, קצבאות מפולין, סיוע במימון טיפולי שיניים, בדיקות ראייה וקבלת משקפיים ללא תשלום, תוספת שעות סיעוד והטבות אחרות. יש לציין שגם ניצולים שנלחמו בנאצים זכאים להטבות.

כדי לדעת האם ישנה זכאות לקבלת ההטבות יש לעמוד בקריטריונים מסוימים.

במידה שאתם מעוניינים לבדוק האם אתם זכאים לקבלת קצבה או הטבות שונות, אתם מוזמנים לפנות אל המשרד שלנו – משרד עו"ד סיבר ווייצקר שמתמחה בתחום ונשמח לעמוד לשירותכם, לערוך את הבדיקות ובמידה שאתם זכאים לפיצויים מגרמניה, לסייע לכם לממש את זכאותכם.

דברים נוספים לקריאה –

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *